جاذبه ‏های گردشگری

جاذبه ‏های گردشگری
اقلیم خشک روستای قله زو، مانع سرسبزی پیرامون آن شده است  و دره های ژرف اطراف روستا چشم انداز بی بدیلی به در منطقه کلات داده است
در اطراف روستای قله زو، چشمه‏های کوچک دیگری نیز، با آبی سرد و گوارا وجود دارد که قسمتی از کوه‏های اطراف آن با انواع گیاهان خودرو و طبیعی پوشیده شده است. بز کوهی و میش در مناطق مرز با کشور ترکمستان دیده می شود.. برخی از ارتفاعات اطراف روستا برای مطالعه و تحقیق در زمین‏شناسی و فسیل‏شناسی بسیار مناسب است.
برج و باروی  در دراوزه شرقی یعنی دراوزه باغ از جاذبه‏های تاریخی روستاست.  در ضلع غربی روستا و بر روی قله کوهی واقع شده است و آثاری از برج‏ها، سنگرها، پل و دیگر ابنیه آن باقی مانده است.مصالح به کار رفته در این برج شامل سنگ، گچ، گل و ساروج است.
در روستا محلی به نام اجاق محلی باری شفا بخشی بیماران می باشد
مردم روستای قله زو، در اعیاد مذهبی به جشن و سرور و در ایام وفات و شهادت ائمه به عزاداری می‏پردازند. برپایی مراسم ملی تحویل سال نو، سیزده بدر، شب یلدا و چهارشنبه سوری، از دیگر ویژگی‏های فرهنگی مردم این روستا است.
اجرای انواع آوازهای محلی به زبان ترکی در مراسم و جشن‏های عروسی همراه با آلات موسیقی در روستا اجرا می‏شود. کشتی با چوخه از جمله ورزش‏ها و بازی‏های محلی روستاست

پوشاک برخی از افراد میانسال شبیه به لباس کردی است. این لباس‏ها شامل کلاهی خاص و نیم تنه پشمی است. زنان در مراسم و جشن‏های محلی از لباس‏های محلی و قومی خود استفاده می‏کنند.
انواع غذاهای گوشتی مانند آبگوشت و کباب و همچنین انواع آش‏های رشته و دوغ در روستا تهیه می‏شود. طبخ انواع اشکنه و فطیر مسکه (نوعی نان محلی) در روستا رواج دارد.
دسترسی: این روستا از طریق شهر کلات  میسر است.


نظرات شما عزیزان:

رضا بهرادفر
ساعت12:52---9 بهمن 1392
عالی

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 30 دی 1392برچسب:, | 23:27 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |